Learning based on science teaching problems: changing students and teachers' attitudes

Authors

  • João Manoel da Silva Malheiro Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Cristowan Wanderley Picanço Diniz

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v4i0.1721

Keywords:

science teaching, problem based learning, public school, high school

Abstract

The problem based on learning (PBL) has been pointed out as an important tool to teach students how to learn by themselves. The aim of the present paper is to compare the usual way to deliver sciences and biology lectures at the Public High School with the problem based on learning (PBL). For this purpose two holiday courses based on PBL, were delivered to teachers and students of the High School and dedicated to re-discover animals' anatomy with contrasting life styles. Quali-quantitative analyses were done applying questionnaires to the teachers before and after the courses. The results pointed to higher motivation of both students and teachers in sciences and biology after the holiday courses and suggested that it is possible to start with PBL methodology at the Public High School despite the present infrastructure limitations

References

ALVES, R. Conversas Sobre Educação. Campinas (SP): Verus Editora, 2003a

ALVES, R. É Preciso Aprender a Brincar. São Paulo (SP), 2003b. Disponível em: www.rubemalves.com.br. Acesso em 15 nov. 2004.

ALVES, R. Que Pipoquem Experimentos. São Paulo (SP). 2003 c . Disponível em: www1.folha.uol.br/folha/sinapse. Acesso em 16 nov 2004.

BERBEL, N.A.N. A Problematização e a Aprendizagem Baseada em Problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Londrina (PR), 1998. Disponível em: www.interface.org.br/artigos2.asp?nCo dartigos=8. Acesso em 02 mar 2005.

BIZZO, N. Ciências: fácil ou difícil? São Paulo (SP): Ática, 2001.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília (DF): : MEC/SEF, 1997.

CURY, A. Pais Brilhantes, Professores Fascinantes. Rio de Janeiro (RJ): Sextante, 2003.

GADOTTI, M. Boniteza de um Sonho. Ensinar e Aprender com Sentido: desafio do processo ensino-aprendizagem. IN: Anais do Congresso Internacional de Educação. Autores Associados. João Pessoa (PB): Editora Universitária, 2004.

HENNIG, G.J. Metodologia do Ensino de Ciências. 3.ed. Porto Alegre (RS): Mercado Aberto, 1998.

HERNÁNDEZ, F. Transgressão e Mudança na Educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre (RS): ArtMed, 1998.

JÚNIOR, O.A. O Papel do Construtivismo na Pesquisa em Ensino de Ciências. IN: MOREIRA, M.A. (Editor). Investigações em Ensino de Ciências. v.3. Instituto de Física. Rio Grande do Sul (RS): UFRGS, 1998.

MALHEIRO, J.M.S. Panorama da Educação Fundamental e Média no Brasil: o modelo da Aprendizagem Baseada em Problemas como experiência na prática docente. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Universidade Federal do Pará. Belém (PA), 2005.

MORIN, E. A Cabeça Bem-Feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro (RJ): Bertrand Brasil, 2004.

MOYSÉS, L.M. O Desafio de Saber Ensinar. Campinas (SP): Papirus; Rio de Janeiro (RJ): EDUFF, 1995.

OLIVEIRA, R.J. A Escola e o Ensino de Ciências. São Leopoldo (RS). UNISINOS, 2000.

PERRENOUD, P. Construir as Competências desde a Escola. Porto Alegre (RS): ArtMed, 1999.

RATHS, L.E.; JONAS, A.; ROTHSTEIN, A.M.; WASSERMANN, S. Ensinar a Pensar. São Paulo (SP): EPU, 1997.

SANTOMÉ , J. T. Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre (RS): Artes Médicas Sul Ltda, 1998.

SANTOS, B.S. Introdução a uma Ciência Pós Moderna. Rio de Janeiro (RJ): Graal, 1989.

SANTOS, B.S. Um Discurso Sobre as Ciências. 11ª ed. Portugal Afrontamento, 1999.

SANTOS, B.S. A Crítica a Razão Indolente: contra o desperdício da experiência – para um novo senso comum: a ciência, o direito e a política na transição paradigmática. 4ª ed. São Paulo (SP): Cortez, 2002.

SILVA, M.H.S; DUARTE, M.C. O Diário de Aula na Formação de Professores Reflexivos: resultados de uma experiência com professores estagiários de Biologia/Geologia. IN: Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. V.1, Nº 2, MAIO/AGO, 2001.

WERNECK, H. Se você finge que ensina, eu finjo que aprendo. Petrópolis (RJ): Vozes, 1998.

Published

2008-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos