Looking on to possibilities: the direction of a new praxis

Authors

  • André Ribeiro de Santana Universidade Federal do Pará (UFPA)

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v1i0.1616

Keywords:

class, education, praxis, teacher

Abstract

In this reflective text, I recall facts which influenced my practice as a Science teacher. I recall traditional teaching and its prevalence in my first teaching years. I, then, confront such traditional methods with Constructivism. During such process I felt the presence of the New School, of the "Método da Redescoberta", and that of Science, Technology, Society and lnterdisciplinarity as products of diverse theoretical approaches which came to influence my current praxis

References

ANDRADE, R.C. Interdisciplinaridade: um novo paradigma curricular. In: GOULART,. I.B. (Org.) A educação na perspectiva construtivista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

ARRUDA, S.M.; LABURÚ, C.E. Considerações sobre a função da experimentação no ensino de ciências, NARDI, R. (Org.) Questões atuais no ensino de ciências. São Paulo: Escrituras Editora, 1998 (Educação para a Ciência).

BASTOS, F. Construtivismo e Ensino de Ciências. In: NARDI, R. (Org.). Questões atuais no ensino de ciências. São Paulo: Escrituras Editora, 1998 (Educação para a ciência).

BIZZO, N. Ciências: fácil ou difícil? São Paulo: Ática, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria De Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (5a a 8° Série): Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CANIATTO, R. Com ciência na educação: Ideário e prática de uma alternativa brasileira para o ensino de ciências. São Paulo: Papiros, 1997.

CARVALHO, A.M. P, GIL-PÉREZ, D. Formação de Professores de Ciências. São Paulo: Cortez, 1998 (Coleção Questões de Nossa Época).

DELIZOICOV, D., ANGOTTI, J.A. (Colaboração: Alice Pierson et. al.). Metodologia do ensino de ciências. São Paulo: Cortez, 1994.

FAZENDA, I.C.A. Interdisciplinaridade: História, teoria e pesquisa. Campinas, SP: Papirus, 2001 (Coleção Magistério: Formação e trabalho pedagógico).

FEYERABEND, P.K. Contra o Método. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.

FRACALANZA, H. et. al. O Ensino de Ciências no Primeiro Grau. São Paulo: Atual, 1993.

FROTA-PESSOA, O. A Degradação do Conhecimento. Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico: Universidade Federal do Pará, 1996. Mimeografado.

GHIRALDELLI, Jr. P. História da Educação. São Paulo: Cortez, 1998 (Coleção Magistério. 2° Grau. Série Formação do Professor).

GOULART, 1. B. Apresentação. In: GOULART, I. B. (Org.). A Educação na Perspectiva Construtivista: Reflexões de uma Equipe Interdisciplinar. Petropólis, RJ: Vozes, 1998.

KRASILCHIK, M O Professor e o currículo das ciências. São Paulo: EPU/EDUSP, 1987. Formação de Professores e Ensino de Ciências: Tendências nos Anos 90. In: MENEZES, L. C. Formação Continuada de Professores de Ciência no mbito Ibero-Americano. São Paulo: NUPES, 1996 (Coleção Forniação de Professores).

MORAES, R. Ciências Para as Séries Iniciais e Alfabetização. Porto Alegre: Sagra Luzzatto, 1992.

MORAES, R. O Método da Descoberta. (1980) In: HENNIG, G.J. Metodologia do Ensino de Ciências. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1998 (Série Novas Perspectivas).

MORAES, R. O significado de experimentação numa abordagem construtivista: o caso do ensino de ciências. In: BORGES, R.M.R., MORAES, R. (Org.). Educação em Ciências nas Séries Iniciais. Porto Alegre: Sagra Luzzatto, 1998.

MORRETO, V. P. A produção do conhecimento em aula. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2000.

MORTIMER, E.F. Construtivismo, Mudança Conceitual e Ensino de Ciências: Para Onde Vamos? [Belo Horizonte-MG, 1994. Em: tp//www.geocities.com/Athens/Aegean/9837/Construtivismodencias.html. Acesso em 20 jan 2003.

SARAIVA, J. A. F. O Papel da Experiência no Ensino de Ciências. In: GOULART, I. B. (Org.).- A Educação na Perspectiva Construtivista: Reflexões de uma Equipe Interdisciplinar. Petropólis, RJ: Vozes, 1998.

WEISSMANN, H. (org.) Didática das ciências naturais: contribuições e reflexões. Porto Alegre: Art Med, 1998.

Published

2005-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos