Know how to be a teacher knowing the knowledge of being a teacher

Authors

  • Paula Ledoux Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Tadeu Oliver Gonçalves

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v4i0.1726

Keywords:

social knowledge, knowledge teachers, teacher education

Abstract

In this article, we situate the reader with the knowledge and teaching knowledge social, considering that such knowledge forms the set of knowledge that comprise the society and are necessary for teaching activities with a view to translating the expectations of the teacher. For that, initially, we discuss the knowledge necessary to teaching practice. Next, we present some definitions of knowledge gifts in teaching practice that are identified in studies by Tardif (1998), Gauthier et at (1998) and Morin (2000). This new look in relation to knowledge allows a new path towards achieving the desired knowledge not only in relation to teacher knowledge, but especially the know-how into practice

References

CALDEIRA, M.S. A apropriação e a construção do saber docente e a prática cotidiana. In: Cadernos de Pesquisa nº 95, São Paulo, nov. 1995, p. 5-12.

DAMSCENO, M.N. & SILVA, I.M. Saber da prática social e saber escolar: Refletindo essa relação. In: Anais da 19ª Anped, 1996.

FIORENTINI, D. & SOUZA e MELO, G.F. Saberes Docentes: Um desafio para acadêmicos e práticos In: GERALDI, C. (org). Cartografia do Trabalho Docente: Professor(a)- pesquisador(a). Campinas: Mercado da Letras, ALB, 1998.

GAUTHIER, C et al. Por uma teoria da pedagogia.Ijuí: Unijuí, 1998.

GUARNIERI, M.R. O início na carreira docente: Pistas para o estudo do trabalho do professor. In: Anais da Anped, 1997.

NUNES, Célia Maria Fernandes. Saberes docentes e formação de professores: Um breve panorama da pesquisa brasileira. In: Revista Educação e Sociedade, nº 74, Campinas, 2001.

PIMENTA, S.G. Formação de Professores: Identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S.G. (org.). Saberes pedagógicos e atividades docentes. São Paulo: Cortez, 1999.

TARDIF, M.; LESSARD & LAHAYE. Professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. In: Teorias & Educação nº 4, Porto Alegre: Panorâmica, 1991.

TARDIF, M.; LESSARD & LAHAYE. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Rios de Janeiro: PUC, 1999.

TARDIF, M.; LESSARD & LAHAYE. Saberes docentes e formação profissional. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2008-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos