Epistemological aspects in the light of the anthropological theory of the didactics underlying the linear transformation theme

Authors

  • Fernando Cardoso de Matos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA
  • José Carlos de Souza Pereira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA
  • José Messildo Viana Nunes Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Renato Borges Guerra Universidade Federal do Pará - UFPA

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v13i27.4285

Keywords:

anthropological theory of didactics, linear transformations, praxeological organization

Abstract

Our purpose in this article was to reveal the epistemological aspects in the light of the anthropological theory of the Didactics are underlying the theme linear transformation in the textbook adopted for the teaching of Linear Algebra at the Federal Institute of Pará, revealing evidence of the dominant epistemological model, analyzing two types of tasks. The analysis of the didactic book is a reference for the elaboration of conjectures regarding the type of teaching that is being developed of a certain knowledge, in a certain institution. The Theory helped us to discuss Mathematical Organization and Didactics of the book in terms of the gender of tasks and task types, techniques and justifications of the rationale of mathematical object linear transformation. The reason for being to teach this object is given by the direct application of the definition, because the students should ask themselves when reading the proposals of the tasks enunciated by the authors, so that and why to study this subject? Some tasks are solved with the contents seen in high school, as a function as technology, not making it clear to the reader that it is a transformation from one vector space to another. We conclude that in the types of tasks discussed it was possible to give evidence of the dominant epistemological model, which we consider the direct use of the definition of linear transformation.

Author Biographies

José Carlos de Souza Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA

Professor IFPA

Renato Borges Guerra, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutor em Engenharia Elétrica

References

ANDRADE, R. C. D. A noção de tarefa fundamental como dispositivo didático para um percurso de formação de professores: o caso da geometria analítica. Tese (Doutorado). Universidade federal do Pará. 2012.

ANDRADE, R. C. D., GERRA, R. B. Tarefa fundamental em um percurso de estudo e pesquisa: um caso de estudo para o ensino da Geometria Analítica. Educação Matemática Pesquisa. n. 16. v. 4. 2014.

BOSCH, M.; FONSECA, C.; GASCÓN, J. Incompletitud de las organizaciones matemáticas locales en las instituciones escolares. Recherches en Didactique des Mathématiques, Grenoble: Sauvage, v. 24, n. 2-3, p. 205-250, 4º trimestre. 2004.

BOSH, M; GASCÓN, J. Fundamentación antropológica de lãs organizaciones didácticas de los “talleres de prácticas matemáticas” a los “recorridos de estúdio e investigación. 4º Congreso Internacional sobre la Teoría Antropológica de lo Didáctico. 2010.

BOLEA, P. C. El proceso de algebrización de organizaciones matemáticas escolares. Monografía del Seminario Matemático García de Galdeano, 29. Departamento de Matemáticas. Universidad de Zaragoza, 2003.

CARVALHO, J. B. P; LIMA, P. F. O uso da coleção didático de matemática. v.17, p.137-169. Brasília, 2010.

CHEVALLARD, Y. Concepts fondamentaux de la didactique: perspectives apportées par um approche anthropologique. In: Recherchesen Didactique dês Mathématiques. v. 12 nº1, p.73- 112, 1992.

CHEVALLARD, Y. Conceitos fundamentais da didactia: as perspectivas trazidas por uma abordagem antropológica. In: BRUN, Jean. Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget. Horizontes Pedagógicos, 1996, p.115-153.

CHEVALLARD, Y. L’analise des pratiques enseignantes em théorie antropologique du didactique. Recherches em Didactique des Mathématiques. Grenoble La Pensée Sauvage, v.19, n.2, pp.221-265. 1999.

CHEVALLARD, Y, BOSCH, M., GASCÓN, J. Estudar matemáticas: o elo perdido entre o ensino e a aprendizagem. Tradução: Daisy Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

DIAS, M. A. Contribution à analyse d’un enseignement expérimental d’álgèbre linéaire en DEUG A première année. Mémoire de DEA. Paris: Université de Paris 7, 1993.

DORIER, J. L.; ROBERT, A; ROBINET, J.; ROGALSHI, M. The teaching of linear algebra in first year of French science university, in the Proceedings of the 18th conference of the international group for the Psychology of Mathematics Education, Lisbonne, vol. 4, p. 137- 144, 1994.

DORIER, J.L. L'enseignement de l'algébre linéaire en question. França: La Pensé Sauvage éditions. 1997. p. 291-297.

DORIER, J.L. Teaching Linear Algebra at University. In Tatsien Li (Ed.), Proceedings of the International Congress of Mathematicians, ICM (Vol. III, pp. 875–884). Beijing, China: Higher Education Press. 2002.

FIGUEIREDO, L.M.; CUNHA, M.O.; DEDOYA. H; CAMELIER, R. Álgebra II. Consorcio CEDERJ. Ministério da educação – MEC. 2014. Disponível em: http://www2.ufpa.br/quimdist/livros_bloco_4/ALGEBRA%20LINEAR/volume%202/algLin2.pdf . Acesso em: 29 jun. 2014.

FONSECA, C. Discontinuidades matemáticas y didácticas entre la Secundaria y la Universidad. 2004. 263 p. Tesis (Doctoral en Ciencias Matemáticas) – Departamento de Matemática Aplicada I, Universidad de Vigo, Vigo, 2004.

GASCON, J. Un nouveau modèle de l'algèbre élémentaire comme alternative à l'algèbre généralisé. Petit x, n 37, 43-63, 1994.

LUCAS, C., BON, C. F., GASCÓN, J., CASAS, J. O Fenômeno Didático Institucional da Rigidez e a Atomização das Organizações Matemáticas Escolares. Boletim de Educação Matemática, v. 28, n. 50, 2014.

HAREL, G. Using geometric models and vector arithmetic to teach high-school students basic motions in linear algebra. International Journal Mathematics Education, Science and Technology. vol. 21, nº 3, pp. 387- 392, 1990.

LAUGWITZ, D. Motivation and Linear Algebra. Educational Stuidies in Mathematics 5. Holland: Dordrecht, 1974. p. 243-254.

LINDNER, W. CAS-Supported Multiple Representations in Elementary Linear Algebra. The Case of the Gaussian Algorithm. ZDM - The International Journal on mathematics education, v. 35, n. 2, p. 36-42, 2003.

MENSSOURI, D. Essai de délimitation em termes de problématiques dês effets de contratet de transposition: lês cãs de relations entre droites et équations dans les classes de Seconde et Première. Thèse. Grenoble: Université Joseph Fourier. 1994.

SABO, R. D. Análise de livros didáticos do ensino médio um estudo dos conteúdos referentes a combinatória. Monografia. Curso de Pós-Graduação Centro universitário Fundação Santo André. São Paulo. 2007.

SIERPINSKA, A.; TRGALOVA, J.; HILLEL, J.; DREYFUS, T. Teaching and Learning Linear Algebra with Cabri. Research Forum paper, in The Proceedings of PME 23, Haifa University, Israel: 1999, v. 1, p. 119–134.

STEINBRUCH, A.; WINTERLE, P. Álgebra Linear. São Paulo: Editora Pearson, 4a ed. 1987. TELLES, R. A. de M. A Aritmética e a álgebra na matemática escolar. Educação Matemática em Revista. São Paulo: SBEM, ano 11, n. 16, p. 8 -15, 2004.

WAWRO, M; SWEENEY, G. F.; RABIN, J. M. Subspace in linear algebra: investigating students concept images and interactions with the formal definition. ZDM - The International Journal on mathematics education. v. 78, p. 1-19, 2011.

Published

2017-09-30