Analysis of the approximations of the conceptions present in issues associated to the teaching of chemistry applied in the new ENEM with the conceptions of the STS approach
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v15i33.5464Keywords:
STS approach, Chemistry teaching, ENEMAbstract
The National High School Examination (ENEM) comprehends the evaluation of skills and competences fundamental to the exercise of citizenship, one of the objectives of the Science, Technology and Society (STS) approach. This qualitative research, which also adopts quantitative standards, has the objective of analyzing STS concepts in the issues associated to the chemistry teaching of this exam, in the period between 2009 to 2015 (new Enem), and the factors that influence these relations. For this, it was necessary to analyze the content and the structure of the questions associated to the teaching of Chemistry, examining if and how occurred the approximation of these questions with the principles of the STS educational perspective, and what conditions determine the mediation of this relation of proximity. As an instrument for analyzing the questions, the Discursive Textual Analysis (ATD) was used. Among the 156 analyzed questions, which are pertinent to the teaching of Chemistry, 46.1% did not present an approximation with the principles of the STS approach; 32.1% showed an apparent relationship with these assumptions and 21.8% were associated with the principles of the STS approach. The results showed that the questions of the new Enem presented proximity, at different levels, to the theoretical principles of the STS approach.References
AULER, Décio. Alfabetização científico-tecnológica: um novo paradigma? Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 1-6, mar. 2003.
AULER, Décio. Enfoque Ciência-Tecnologia-Sociedade: pressupostos para o contexto brasileiro. Ciência & Ensino, Campinas (SP), v. 1, número especial, nov. 2007.
AULER, Décio; BAZZO, Walter Antonio. Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Ciência & Educação, Bauru (SP), v.7, n.1, p.1-13, 2001.
BAZZO, Walter Antonio. et al. (Ed.). Introdução aos Estudos CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade). Madrid. Organização dos Estados Ibero-americanos para a Educação, a Ciência e a Cultura (OEI), 2003. 172p.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o Ensino Médio - Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias, v. 2. Brasília, 2006. 135 p.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Média e Tecnológica (Semtec). PCN+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/Semtec, 2002. 144p.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica, Brasília, DF, 2013. 542 p. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 16 abr. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular (BNCC), Brasília, DF, 2018. 600 p.
BRITO, Licurgo Peixoto de; GOMES, Nilzilene Ferreira. O Ensino de Física através de temas no atual cenário de ensino de Ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENPEC), 6., 2007, Florianópolis (SC). Anais...: Florianópolis (SC): ABRAPEC, 2007. p. 1-11.
COSTA-BEBER, Laís Basso; MALDANER, Otavio Aloisio. Um Estudo sobre as Características das Provas do Novo Enem: Um olhar para as questões que envolvem conhecimentos químicos. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 37, n. 1, p. 44-52, fev. 2015.
FERNANDES, Carolina dos Santos; MARQUES, Carlos Aberto. Ciência, tecnologia e sociedade e a perspectiva freireana de educação: possíveis convergências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENPEC), 7., 2009, Florianópolis (SC). Anais...: Florianópolis (SC): ABRAPEC, 2009. p. 1-12.
FIRME, Ruth do Nascimento. A abordagem ciência-tecnologia-sociedade (CTS) no ensino da termoquímica: análise da construção discursiva de uma professora sobre conceitos científicos. 2012. 290 F. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2012.
GIL, Antonio Carlos. Didática do Ensino Superior. São Paulo: Atlas, 2010. 286 p.
LÓPEZ CEREZO, José Antonio. Ciencia, Tecnología y Sociedad: el estado de la cuestión en Europa y Estados Unidos. Revista Iberoamericana de Educación, n. 18, p. 41-68, 1998.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MAESTRELLI, Sandra Godoi; LORENZETTI, Leonir. As relações CTSA nos anos iniciais do Ensino Fundamental: analisando a produção acadêmica e os livros didáticos. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática. Belém, v.13 (26), p. 05-21, jan-jun, 2017.
MASCIO, Carlos César. Exame Nacional do Ensino Médio (Enem): articulações entre a educação Ciência, Tecnologia e Sociedade e a proposta nacional para o ensino de química. 2009, 100 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos (SP), 2010.
MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru (SP), v.9, n. 2, p.191-211, 2003.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, Bauru (SP), v.12, n.1, p.117-128, 2006.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2007. 224 p.
PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel; SILVEIRA, Rosemari Monteiro Castilho Foggiato; BAZZO, Walter Antonio. Ciência, Tecnologia e Sociedade: a relevância do enfoque CTS para o contexto do Ensino Médio. Ciência & Educação, Bauru (SP), v.13, n. 1, p.71-84, 2007.
PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel; SILVEIRA, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto; BAZZO, Walter Antonio. O contexto científico-tecnológico e social acerca de uma abordagem crítico-reflexiva: perspectiva e enfoque. Revista Iberoamericana de Educación. EDITA: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). n. 49/1, marzo, 2009.
PRUDÊNCIO, Christina Andréa Vianna. Perspectiva CTS em estágios curriculares em espaços de divulgação científica: contributos para a formação inicial de professores de Ciências e Biologia. 2013. 149 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos (SP), 2014.
REIS, Pedro; GALVÃO, Cecilia. Os professores de Ciências Naturais e a discussão de controvérsias sociocientíficas: dois casos distintos. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Espanha, v.7, n.3, p.746-772, 2008.
SANTANA, Edenilza Mendonça de; WARTHA, Edson José; SAMPAIO, Murilo de Medeiros. O exame nacional de desempenho dos estudantes de Química: análise comparativa entre iniciantes e concluintes. Amazônia – Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v.14 (32), p. 33-47, jul-dez, 2018.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos et al. Química e sociedade: um projeto brasileiro para o ensino de química por meio de temas CTS. Educació Química (EduQ), n. 3, p. 20-28, 2009.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma Perspectiva crítica. Ciência & Ensino, Campinas (SP), v.1, número especial, nov, 2007.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MORTIMER, Eduardo Fleury. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2002.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Educação em Química: Compromisso com a cidadania. 4. ed. rev. atual. Ijuí (RS): Unijuí, 2010. 159 p.
SANTOS, Wildson Luiz. Pereira dos. Aspectos sócio-científicos em aulas de química. 2002. 336 f. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2002.
SILVA, Camila Silveira da; OLIVEIRA, Luiz Antonio Andrade de. Formação inicial de professores de química: formação específica e pedagógica. In: NARDI, Roberto (Org). Ensino de ciências e matemática I: temas sobre a formação de professores. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009. cap. 3, p. 43-57.
SOUZA, Jorge Raimundo da Trindade; BRITO, Licurgo Peixoto de. Influência do conteúdo de Química na elaboração de questões do novo Enem associadas ao enfoque CTS. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 18, n. 21, p. 699-726, ago. 2018.
SOUZA, Jorge Raimundo da Trindade; VALENTE, José Alexandre da Silva; ALMEIDA, Ana Cristina Pimentel Carneiro de; BRITO, Licurgo Peixoto de. Ilhas interdisciplinares de racionalidade no ensino de ciências: uma experiência didática no PARFOR na Ilha do Marajó, Pará, Brasil. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, Belém, v.12 (24), p.85-98, jan-jul, 2016.