Development of Cognitive Skills and Mathematics Teaching in a Amazon Science Club

Authors

  • Antonia Ediele de Freitas Coelho Universidade Federal do Pará
  • Willa Nayana Corrêa Almeida Universidade Federal do Pará
  • João Manoel da Silva Malheiro Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v15i33.5753

Keywords:

cognitive skills, mathematics teaching, investigative experimentation, Science Club

Abstract

This research sought to analyze the Levels of Cognitive Abilities developed and manifested by a group of seven students participating in the Science “Prof. Club Dr. Cristovam W. P. Diniz”, during an Investigative Teaching Sequence on concepts of plane geometry. We also want to ponder the questions elaborated by the teacher-monitor and their intrinsic relationship with the abilities manifested by the group of students. We characterize this research as qualitative, using Content Analysis to interpretation of the speeches between the teacher-monitor and the students participating in the club. The space investigated is considered an alternative environment destined to the teaching, research and extension of didactic actions directed to Sciences and Mathematics. The applied experimental activity was entitled "Problem of Forms" and sought to discuss the introductory concepts of area and perimeter of plane figures, exploring issues related to the maximization of areas and minimization of perimeters. During the analysis, we identified that the abilities developed by the students in their discourses are continuously related to the proposed, being possible to identify Levels that varied between Algorithmics and Higher Order Cognitive Skills, defined between N1 and N5 of Cognitive Skills. Moreover, the questions developed by the teacher-monitor included Levels that developed according to the dynamics of established relationships, passing between P1 and P4.

Author Biographies

Antonia Ediele de Freitas Coelho, Universidade Federal do Pará

Formação inicial em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (UFPA - Campus Castanhal); Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM/IEMCI/UFPA); Doutorando do Programa do Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM/IEMCI/UFPA).

Willa Nayana Corrêa Almeida, Universidade Federal do Pará

Formação inicial em Matemática pela Universidade Federal do Pará (UFPA - Campus Castanhal); Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM/IEMCI/UFPA); Doutorando do Programa do Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM/IEMCI/UFPA).

References

ALMEIDA, W. N. C. A argumentação e a experimentação investigativa no ensino de Matemática: O Problema das Formas em um Clube de Ciências. 2017. 109 f. Dissertação (Mestrado em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas) – Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2017.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. - São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 1. ed., 3. reimp. – São Paulo: Edições 70, 2011.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

CARVALHO, A. M. P. Uma metodologia de pesquisa para estudar os processos de ensino e aprendizagem em salas de aula. In: SANTOS, F. M. T.; GRECA, I. M. A Pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil e suas Metodologias. 2. ed. – Ijuí-RS: Ed. Unijuí, 2011.

CARVALHO, A. M. P. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.) Ensino de Ciências por Investigação: Condições para implementação em sala de aula – São Paulo: Cengage Learning, p. 1-20, 2013.

CARVALHO, A. M. P.; VANNUCCHI, A. I.; BARROS, M. A.; GONÇALVES, M. E. R, REY, R. C. Ciências no ensino fundamental: O conhecimento físico – São Paulo: Scipione, 2009.

CAZZOLA, M., Problem-Based Learning and Mathematics: Possible Synergical Actions. In: GOMEZ CHOVA, L.; MARTÍ BELENGUER, D.; CANDEL TORRES, I. (Org.) International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI) Proceeding, International Association of Technology, Education and Development (IATED) – Espanha: s. n., 2008.

COELHO, A. E. F. Desenvolvimento de Habilidades Cognitivas em um Curso de Férias: A construção do conhecimento científico de acordo com a Aprendizagem Baseada em Problemas. 2017. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) – Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2016.

DOLCE, O.; POMPEO, J. N. Fundamentos da Matemática Elementar (Volume 9): Geometria Plana. 9. ed. – São Paulo: Atual, 2013.

GUERRA, L. B. O diálogo entre a Neurociência e a Educação: da euforia aos desafios e possibilidades. Revista Interlocução. v.4, n. 4, p. 3-12, 2011.

LIPMAN, M. O pensar na educação. Petrópolis: Vozes, 1995.

LORENZATO, S. Para aprender matemática. 3. ed. – Campinas-SP: Autores associados, 2010.

MALAVER, M.; PUJOL, R.; MARTINEZ, A. D’A. Análisis de actividades y preguntas propuestas sobre el tema de la estructura de la materia en textos universitarios de Química General. Investigación Educativa. v. 16, n. 1, p. 93-98, 2005.

MALHEIRO, J. M. S. Atividades experimentais no ensino de ciências: limites e possibilidades. Actio: Docência em Ciência, v. 1, n. 1, p. 107-126, jul./dez., 2016.

MATURANA, R. H. Cognição, ciência e vida cotidiana (org. e tradução: Cristina Magro e Victor Paredes). Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2001.

MIRI, B.; DAVID, B. C.; ZOLLER, U. Purposely Teaching for the Promotion of Higher-order Thinking Skills: A Case of Critical Thinking. Science Education. v. 2, n. 27, p. 353-369, 2007.

MORETO, F. A. Problema isoperimétrico e aplicações para o ensino médio. 2013. 63f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática). Instituto de Geociências e Ciências Exatas da Universidade Estadual Paulista - Rio Claro (SP): UNESP, 2013.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 10. ed. – Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

STERNBERG, R. J. Psicologia Cognitiva. 5. ed. São Paulo, SP: CENGAGE Learning, 2010.

STUART, R. C. Habilidades Cognitivas manifestadas por alunos do ensino médio de química em atividades experimentais investigativas. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências, Instituto de Física, Instituto de Química, Faculdade de Educação e Instituto Biociências, São Paulo, 2008.

VIEIRA, F.B.P.; RODRIGUES, L.B.; AGUSTINI, E. O teorema isoperimétrico e o problema da cerca. FAMAT em Revista, n. 4, p. 141- 152, abril, 2005.

YARDEN, A.; BRILL, G.; FALK, H. Primary literature as a basis for a high-school biology curriculum. Journal of Biological Education. v. 35, n. 4, 2001.

ZOLLER, U. From Teaching-to-Know-to-Learning-to-Think for Sustainability: What Should it Take? And How to Do it? Academic Star Publishing Company. v. 1, n. 1, p. 34-40, 2011.

ZOLLER, U.; DORI, Y.; LUBEZKY, A. Algorithmic and LOCS and HOCS (Chemistry) Exam Questions: Perfomance and Attitudes of College Students. International Journal of Science Education. v. 24, n. 2, p. 185-203, 2002.

ZOLLER, U.; PUSHKIN, D. Matching Higher-Order Cognitive Skills (HOCS) promotion goals with problem-based laboratory practice in a freshman organic chemistry course. Chemistry Education Research and Practice, v. 8, n. 2, p. 153-171, 2007.

Published

2019-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos