Environmental Education by ludicity: a didactical proposal

Authors

  • Carine Leal Klein Universidade de Passo Fundo
  • Aline Locatelli Universidade de Passo Fundo
  • Alana Neto Zoch Universidade de Passo Fundo

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v15i33.6601

Keywords:

play activities, early years, science teaching

Abstract

The current text describe a study developed in a didactic interventation way, carried out in a primary grade fifth class on Science discipline within the Educational Environmental thematic. The central issue was to verify what extend a didactic intervention, shaped through ludic activities, can encourage the students to reflect upon the causes, consequences and possible solutions to environmental problems of their community. The data to elaborate the didactic sequence were obtained through a initial questionnaire which aimed to identify the main environmental problems faced by students in their community. The relevance of this pedagogical intervention was evaluated through teacher-researcher logbook. The results achieved allowed to identify that environment projects implementation is a suitable experience to make the Science teaching more attractive, providing students extend their knowledge and become more reflective about their role in society and community in which they live.

Author Biographies

Carine Leal Klein, Universidade de Passo Fundo

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática.

Aline Locatelli, Universidade de Passo Fundo

Doutora em QuímicaProfessora Permamente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática 

References

ARAÚJO, U. F. de; PUIG, J. M. A construção social e psicológica dos valores. In: ARANTES, Valéria A. (Org.). Educação e Valores. São Paulo: Summus, 2007.

BRABO, J. C. et al. Protocolo para coleta e análise de ideias e preocupações de professores sobre Educação Ambiental (PCA-EA). Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 11, n. 2, p. 105-124, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto, Lei n. 9.795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, n. 79, 28 abr. 1999.

BRASIL. Resolução n. 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 116, seção 1, p. 70, 18 jun. 2012.

CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2008.

CHAIM, A. et al. Método para monitorar perdas na aplicação de agrotóxicos na cultura do tomate. Pesquisa Agropecuária Brasileira. Brasília, DF, v. 34, n. 5, p. 741-747, 1999a.

CHAIM, A. et al. Validação de método para estudo de deposição de inseticidas biológicos em florestas. Jaguariúna: Embrapa Meio Ambiente, 1999b. (Embrapa Meio Ambiente, Boletim de Pesquisa, 4).

CHOMITZ, K. M. Em desacordo? Expansão Agrícola, Redução da Pobreza e Meio Ambiente nas Florestas Tropicais. Relatório do Banco Mundial, 2007. Disponível em: https://goo.gl/MMx6gN. Acesso em: 16.mar.2018.

DIAS, G. F. Educação ambiental: princípios e práticas. 9. ed. São Paulo: Gaia, 2004.

EFFTING, T. R. Educação Ambiental nas escolas públicas: realidade e desafios. 2007. Monografia (Especialização em Planejamento para o Desenvolvimento sustentável) –Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Marechal Cândido Rondon, 2007.

FILIZOLA, N. et al. Caracterização hidrológica da bacia Amazônica. In: RIVAS, A.; FREITAS, C. (Org.). Amazônia uma perspectiva interdisciplinar. Manaus: EDUA, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, P.; HORTON, M. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

GUIMARÃES, M. A dimensão ambiental na educação. Campinas: Papirus, 1995.

JUY, A. F. Brincando também se aprende Português. 2004. Trabalho de Conclusão do Curso (Graduação em Letras) – FACINOR, Loanda, 2004.

MEDEIROS, M. C. S.; RIBEIRO, M. da C. M.; FERREIRA, Catyelle Maria de Arruda. Meio ambiente e educação ambiental nas escolas públicas. Âmbito Jurídico, Rio Grande, n. 92, set. 2011. Disponível em: https://bit.ly/2JKZrsJ. Acesso em: 12.jan.2018.

MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

REIGOTA, M. A. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2009.

ROLOFF, E. M. A importância do lúdico em sala de aula. In: SEMANA DE LETRAS, 10, 2010, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: PUC, 2010. Disponível em: https://goo.gl/xaX4rH. Acesso em 6.maio.2018.

SCHEID, N. M. J. História da Ciência na educação científica e tecnológica: contribuições e desafios. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, v. 11, n. 2, p. 233-248, 2018.

SEGURA, D. de S. B. Educação Ambiental na escola pública: da curiosidade ingênua à consciência crítica. São Paulo: Annablume: Fapesp, 2001.

TREVISOL, J. V. A educação em uma sociedade de risco: tarefas e desafios na construção da sustentabilidade. Joaçaba: Ed. da Unoesc, 2003.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1994.

VIEIRA, Y. et al. “O óleo, nós e o planeta”: peça de teatro para promover sensibilização e educação ambiental. Cataventos, v. 10, n. 1, p. 1-14, 2018.

WENTZ, F. M. A.; NISHIJIMA, T. A educação ambiental como meio de ação nas atividades agrícolas para preservação dos solos e da água nas comunidades rurais do Município de Santo Ângelo – RS. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v.4, n.4, p. 558-571, 2011.

ZABALZA, M. A. Diários de aula. Contributo para o estudo dos dilemas práticos dos professores. Porto: Porto Editora, 1994.

Published

2019-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos