Perceptions of attendance tutors on early chemistry teacher training in DE offered by the IFMT
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v15i33.6031Keywords:
distance education, teacher training, tutorshipAbstract
Several are the players involved in a licentiate degree course in the Distance Education (DE) modality, among which are the attendance tutors, who take the spotlight in this text. The positions and responsibilities taken, as well as the attributions and functions performed, make them privileged observers. Thus, the objective of this study is to investigate perceptions of the DE Chemistry Licentiate Degree Course, offered by the IFMT, attendance tutors on the challenges faced along this trail, the gaps they identify in the course and the pieces of knowledge provided to the future teachers. This research took place during the first semester of 2018 and is characterized as descriptive and exploratory from a qualitative approach. From the 16 tutors who work in the course, 8 volunteered to take part in the research. For data collection, an electronic questionnaire was utilized that contained six open questions. The data collected were analyzed through the technique known as content analysis. The categories identified were: existing challenges in this training process; difficulties or gaps identified throughout the course; and pieces of knowledge provided to the future chemistry teachers. From those perceptions, it is possible to understand how the training process occurs at the IFMT, and that information may allow for planning actions to promote improvements to the course.References
ACOSTA, C. L. C.; DESTRO, A. P. M.; FERREIRA, M.; YAMIL, N. De professores a tutores: processos de precarização do trabalho docente pela modalidade EAD. In: Seminário Educação 2014 - Educação e seus sentidos no mundo digital. Anais... Cuiabá: EdUFMT, p. 2146-2160, 2015.
ALONSO, K. M. A expansão do ensino superior no Brasil e a EaD: dinâmicas e lugares. Educ. Soc. Campinas, v. 31, n. 113, p. 1319-1335, out.-dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/14.pdf. Acesso em: 18 jun. 2018.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2012.
BORGES, F. A. F. A EaD no Brasil e processo de democratização do acesso ao ensino superior: diálogos possíveis. Revista Científica em Educação a Distância, v. 5, n. 3, 2015.
BRASIL, Lei nº 9.394, de 20 de dez de 1996. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/.../lei/.../lei-9394-20-dezembro-1996-362578-norma-pl.http. Acesso em: 18 de ago de 2017.
CAETANO, T. C.; REZENDE JUNIOR, M. F. A visão dos tutores no curso de licenciatura em física, modalidade a distância, da Universidade Federal de Itajubá - MG. In: XVIII Simpósio Nacional de Ensino de Física, 2009, Vitória-ES. Atas... São Paulo: Editora da SBF, 2009.
CASSUNDÉ, F. R. S. A.; MENDONÇA, J. R. C. A virtualização do ensino superior: uma análise do contexto brasileiro. Revista EaD em foco, Fundação Cecierj - v. 4, n. 1. Rio de Janeiro – Junho, 2014.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
IFMT. Manual do Aluno EAD. Instituto Federal de Mato Grosso - Departamento de Educação à Distância. Cuabá/MT: DEAD, 2013. Disponível em: http://ead.ifmt.edu.br/media/filer_public/3f/0f/3f0fd110-6f0e-487e-9c1e-7265759c1719/manual_do_aluno_uab-ifmt.pdf. Acesso em: 12 nov. 2017.
MENDONÇA, J. R. C.; PAIVA, KELY, C. M.; PADILHA, M. A.; BARBOSA, MILKA A. C.; MARTINS, M. A. B. Competências eletrônicas de professores para Educação a Distância no Ensino Superior no Brasil: discussão e proposição de modelo de análise. In: Fórum da Gestão do Ensino Superior nos Países e Regiões de Língua Portuguesa, 2012.
OLIVEIRA, F. P. M.; LIMA, C. M. Tutoria e docência no ensino superior a distância: aproximações e distanciamentos. In: I Simpósio Internacional de Educação a Distância e I Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância (SIED-EnPED), 2012.Anais...São Carlos: UFSCar, p. 1-12, 2012. Disponível em: http://sistemas3.sead.ufscar.br/ojs/Trabalhos/310-924-1-ED.pdf. Acesso em: 07 jun. 2018.
OLIVEIRA, I. M. F.; QUADROS, A. L.; TOFANI, S.F.B.; FERREIRA, A. C.; COUTO, L. G. O. O tutor do curso de Licenciatura em Química da UFMG: reflexões a partir do que percebe. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, v. 16, p. 133, 2013.
SANTOS, B. F. Ensino de Química em diferentes contextos sociais. Amazônia (UFPA), v. 13, p. 104-118, 2017.
SEGENREICH, S.C. D. ProUni e a UAB como estratégias de EAD na expansão do Ensino Superior. Pro-Posições. Campinas, v.20, n.2 (59), p.205-222, maio/ago. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pp/v20n2/v20n2a13.pdf. Acesso em: 21 maio 2018.
SILVA, F. A. S.; FIREMAN, E. C. Estudo de Caso da Formação de Professores da Licenciatura em Química na Modalidade Ead da UFRN: reflexos da formação alicerçada na racionalidade técnica dos tutores. EAD em Foco, v. 3, p. 68-81, 2013.
SILVA, J. B.; NUNES, C. P. Políticas de formação de professores na modalidade da educação a distância no Brasil. Revista EDaPECI, São Cristovão, v. 14, n. 3, p. 455-469, set/dez 2014.
TEPERINO, A. S. Educação a distância em organizações públicas. Brasília: Escola Nacional de Administração Pública, 2006.