“Hi, who is looking at my statistics?” – A discussion about the performance of students of Basic Education on arithmetic mean

Authors

  • Luan Costa de Luna Universidade Federal de Pernambuco
  • José Ivanildo Felisberto de Carvalho Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v15i33.6116

Keywords:

arithmetic mean, measures of central tendency, statistical education, teaching and learning of statistics, conceptual field

Abstract

In this article we analyze and discuss the performance of students of Elementary and Middle School in a private school of the Metropolitan Region of Recife-PE on the concept of arithmetic mean. For that, a diagnostic test was elaborated with five questions, which brought different meanings of this concept in situations with and without graphic representation. The results show that the level of education was a determining factor in the performance of this group of students, although lower than expected. Regarding the different meanings of the conceptual field of arithmetic mean, we observed that students have difficulties in understanding these meanings. We found that the graphical representation influenced the students' performance. Concerning the resolution strategies, we identified that students mistakenly conceive the arithmetic mean as being: the sum of a set of values; a number that is divided by two; the central term of a set of values arranged in ascending order (median); and/or a number ending in zero. In addition, we noticed that they had difficulties in calculating the division. By means of this study, we hope to subsidize the work of the teacher to approach in his math classes the concept of arithmetic mean considering the different meanings that support this concept.

Author Biographies

Luan Costa de Luna, Universidade Federal de Pernambuco

Mestrando do Programa de Pós Graduação em Educação Matemática e Tecnológica da Universidade Federal de Pernambuco. Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (2016). Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática e Estatística - GPEME e do Projeto de Pesquisa em Rede Observatório da Educação/CAPES Edital 2012 (UFMS/UEPB/UFAL). Foi Intercambista Internacional do Programa Santander na Universidade de Granada/Espanha (2015) e membro do Grupo de Pesquisa CNPq GITPCEM entre os anos de 2013-2016. Participou do Projeto de Extensão Curso Pró-ENEM como Professor e Coordenador da área de Matemática (2012 -2016) e do Projeto de Extensão UEPB sem Fronteiras (2016). Atua no campo de estudo e pesquisa da Educação Matemática, em especial sobre Educação Matemática Crítica e o Uso de calculadoras nas aulas de Matemática.

José Ivanildo Felisberto de Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco

Professor Adjunto da Universidade Federal de Pernambuco. Docente na Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática - CAA/UFPE e na Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica - EDUMATEC-UFPE. Doutor em Educação Matemática - UNIBAN-SP. Mestre em Educação Matemática e Tecnológica pela UFPE. Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade Frassinete do Recife - FAFIRE. Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE. Atuou como Técnico Educacional da Secretaria de Educação de Pernambuco e como Professor Substituto do Centro de Educação da UFPE. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática e Educação Estatística, bem como com Formação de Professores de Matemática.

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Published

2019-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos