EDUCATION IN NORTH REGION BRAZIL: FIRST NOTES

Authors

  • Maria Aparecida da Silva Bento Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades
  • Wilma de Nazaré Baía Coelho Universidade Federal do Pará
  • Mauro Cezar Coelho Universidade Federal do Pará
  • Daniela Martins Pereira Fernandes Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazonica.v5i1.1302

Abstract

This paper discusses aspects of the education in the North region, in particular, in the State of Pará; offers a focus on cultural diversity, especially concern on the education of indigenous peoples, maroon and peasants’ communities. It analyses documents and projects of partner organizations of the “North of Knowledge” Program. We conclude that education in the North requires detailed analysis on its various dimensions. It should be noted that the processes articulated by civil society are collective good cheer, to guide the construction of a proposed collective democratic quality education that considers the territorial diversity and human, and overcoming inequalities.Keywords: Teacher education, high school, racial-ethnic relations.

Author Biographies

Maria Aparecida da Silva Bento, Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades

Diretora executiva do Centro de Estudosdas Relações de Trabalho e Desigualdades –CEERT.

Wilma de Nazaré Baía Coelho, Universidade Federal do Pará

Professora Adjunta da Universidade Federal do Pará; Pesquisadora do CNPq; Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais/GERA (UFPA).

Mauro Cezar Coelho, Universidade Federal do Pará

Professor Adjunto da Universidade Federal do Pará e Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Relações Étnico- Raciais/GERA (UFPA).

Published

2013-09-09

Issue

Section

Original Articles