Critical analysis of mozambique's mathematical books in the light of the anthropological theory of didathic

Authors

  • Geraldo Vernijo Deixa Universidade Pedagógica de Moçambique
  • Rosalino Subtil Chicote Universidade Pedagógica de Moçambique
  • Laurindo Sobra Universidade Pedagógica de Moçambique

DOI:

https://doi.org/10.18542/amazrecm.v15i33.5931

Keywords:

trigonometry, assignment, mathematics teaching book

Abstract

This article presents the results of a research that analyzes how the teaching of trigonometry is proposed in the didactic books of Mathematics of Mozambique. For that purpose, the chapter on trigonometry was analyzed in four didactic books of General Secondary Education. The research is qualitative with a focus on documentary research. For the analysis of data, we used the Content Analysis (BARDIN, 2012). From the analysis of the tasks present in these books we found that there is a predominance of gender tasks, to calculate with use of properties, and 80 of the 123 tasks are linked to this gender. We also note that 26 out of 123 require record manipulation skills and 17 of the 123 tasks require reading and interpretation. These results lead us to the conclusion that the books analyzed do not fulfill the suggestions of the Mathematics Teaching programs. This opens an opportunity to investigate the perceptions of teachers of mathematics in Mozambique about the different classifications of tasks.

Author Biographies

Geraldo Vernijo Deixa, Universidade Pedagógica de Moçambique

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina, Brasil, 2014.  Com especializaçãoo em Educação Matemática. Linha de Pesquisa: formação de professores de Matemática. Docente da Universidade Pedagógica de Moçambique.

Rosalino Subtil Chicote, Universidade Pedagógica de Moçambique

Docente da Universidade Pedagógica de Moçambique, MontepuezDepartamento de Ciencias Naturais e Matemática

Laurindo Sobra, Universidade Pedagógica de Moçambique

Finalista do Curso de Licenciatura em Ensino da Matemática na Universidade Pedagógica de Moçambique, Quelimane

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Published

2019-06-30

Issue

Section

Artigos Científicos