Implicative statistical analysis of the trend to applying the case study method in science teaching
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v15i33.6033Keywords:
case studies, implicative statistical analysis, science teachingAbstract
This study conducted an analysis of the trend to applying the case study method in science teaching, specifically chemistry. To that end, an implicative statistical analysis was carried out in 71 issues of Science Education Journals between 2005 and 2015. Analysis revealed important implicative hierarchical relations in the trends to case studies in the articles investigated, where the biological and interdisciplinary sciences appear more in papers that use case studies applied to teaching. This type of application is more present in foreign journals and in higher learning, with mathematics, physics, and sciences more prevalent in studies that apply the method to research, and chemistry on the interface of these two applications. The latter use of the method is more common in national journals and elementary education. For chemistry teaching, the present study suggests the need to implement pedagogic practices that use the case study methodology at different teaching levels.References
ALMOULOUD, S. A.; GRAS, R.; RÉGNIER, J.-C. A.S.I. – Análise estatística implicativa: mais uma vez, o que é? Educ. Matem. Pesq., v.16, n.3, p.623-1087, 2014.
ANDRÉ, M.E.D.A. Estudo de Caso: Seu Potencial na Educação. Cadernos de Pesquisa, n.49, p.51-54, 1984.
ANDRÉ, M. E. D. A. (1998). Etnografia da prática escolar. 2ª ed. São Paulo: Papirus Editora, 1998.
BARBOSA, F. T.; AIRES, J. A. Visões sobre natureza da ciência em artigos publicados em periódicos nacionais da área de ensino de ciências: um olhar para a educação em química. Amazônia – Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.14, n. 30, p. 77-104, Jan-Jul, 2018.
BOAVENTURA, E. M. Metodologia da Pesquisa: Monografia, dissertação e tese. São Paulo: Atlas, 2014.
BOCCHI, S.C.M.; PESSUTO, J.; DELL’AQUA, M.C.Q. Modelo operacional do estudo de caso como estratégia de ensino na disciplina de enfermagem médico-cirúrgica: avaliação dos alunos. Rev.latino-am.enfermagem, v. 4, n. 3, p. 99-116, 1996.
CARNIELLO, M. F.; ZULIETTI, L. F. Métodos Pedagógicos em Cursos de Comunicação Social: Aplicação e Formação de Banco de Casos. UNOPAR Cient., Ciênc. Human. Educ., v. 16, n.4, p. 278-289, 2015.
CLEMENTE-JÚNIOR, S. dos S. Estudo de Caso x Casos para Estudo: Esclarecimentos a cerca de suas características e utilização. In.: Anais do VII Seminário de pesquisa em turismo do Mercosul. Universidade de Caxias do Sul. Caxias do Sul - Rio Grande do Sul, 2012.
CONANT, J. B. Dois modos de pensar. Tradução de Anísio Teixeira. São Paulo: Companhia Editora Nacional: Editora Universidade de São Paulo, 1968.
COUTURIER R, BODIN A, GRAS R. A classificação hierárquica implicativa e coesiva. Manual Curso CHIC versão 2.3; 2004. Disponível: http://math.unipa.it/~grim/asi/asi_03_gras_bodin_cout.pdf. Acessado em setembro de 2015.
ELLET, W. Manual de estudo de caso: como ler, discutir e escrever casos de forma persuasiva. Tradução: André de Godoy Vieira. Porto Alegre: Bookman, p. 270, 2008.
GRAS R, ALMOULOUD SA. A implicação estatística usada como ferramenta em um exemplo de análise de dados multidimensionais. In: I Colóquio o Método Estatístico Implicativo Utilizado em Estudos Qualitativos de Regras de Associação Contribuição à Pesquisa em Educação. São Paulo, 2003. Disponivel em: http://math.unipa.it/~grim/asi/asi_03_saddo_gras.pdf.
HERREID, C. F. Using Case Studies to Teach Science. Actionbioscience. 2005. http://www.actionbioscience.org/education/herreid.html.
HERREID, C. F. Case studies in science – a novel method of science education. Journal of College Science Teaching, v. 23, n. 4, p. 221-229, 1994.
HERREID, C.F. What is a case? Journal of College Science Teaching, 27, 2, 92-94, 1997.
IKEDA, A. A.; VELUDO-DE-OLIVEIRA, T. M.; CAMPOMAR, M. C. A tipologia do método do caso em administração: usos e aplicações. O&S, v. 12, n. 34, 2005.
JONASSEM D. H. Contributing Editor, Typology of case based Learning: The Content, Form and Function of case – Education Technology. July/ Aug., 2006.
KORTLAND, K. An STS case study about students’ decision making on the waste issue. Science Education, v. 80, n. 6, p. 673-689, 1996.
LERMAN, I. C. Classification et Analyse Ordinale des Données, Dunod, 1980.
REIS, E. M.; LINHARES, M. P. Integrando o espaço virtual de aprendizagem “Eva” à formação de professores: estudo de caso sobre o currículo de Física no ensino médio. ENSAIO - Pesquisa em Educação em Ciências, v. 10, n.2, p. 1-22, 2008.
MARTINS, G. A. Estudo de caso: uma reflexão sobre a aplicabilidade em Pesquisas no Brasil. RCO – Revista de Contabilidade e Organizações – FEARP/USP, v. 2, n. 2, p. 8 - 18 jan./abr. 2008.
MENEZES, M. A. A. Do método do caso ao case: a trajetória de uma ferramenta pedagógica. Educação e Pesquisa, v.35, n.1, p. 129-143, 2009.
MOREIRA, M. M. (2011). Metodologias de pesquisa em ensino. 1ª edição, São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.
PINHEIRO, A.N.; MEDEIROS, E.L. e OLIVEIRA, A.C. Estudo de casos na formação de professores. Química Nova, v. 33, n. 9, 1996-2002, 2010.
REIS, P. O ensino de ética nas aulas de ciências através do estudo de casos. Interacções, n. 5, p. 36-45, 2007.
SÁ, L. P. A argumentação no ensino superior de química: investigando uma atividade fundamentada em estudos de casos. 2006. 153 p. Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo, Brasil.
SÁ, L. P.; QUEIROZ, S. L. Estudo de casos no Ensino de Química. Campinas: Editora Átomo, 2010.
SILVA, R. R.; BENEGAS, A. A. O uso do estudo do caso como método de ensino na graduação. Economia & Pesquisa, v. 12, n.12, p. 9 - 31, 2010.
VASCONCELOS, Y. L; YOSHITAKE, M; LINS, D. A. C; MELO, A. P. S. de; FRANÇA, S. M. de. Método de caso e estudo de caso: usos no exercício da docência em contabilidade de custos. Custos e @gronegócio on line, v. 9, n. 4, 2013. Disponível em: http://www.custoseagronegocioonline.com.br/numero4v9/Metodo.pdf. Acessado em: abril de 2017.
YIN, R. K. Estudo de Caso, planejamento e métodos. 2.ed. São Paulo: Bookman, 2001.
YIN, Robert K. Case study research: design and methods. Newbury Park, CA: Sage Publications, 1989.