Study of the scientific production about the STS approach in brazilian specialized journals
DOI:
https://doi.org/10.18542/amazrecm.v15i33.6091Keywords:
scientific production, STS approach, Brazil, science educationAbstract
The main objectives of the study were: to map, classify and descriptively analyze scientific productions about the Science, Technology and Society - STS approach, published between 2011 and 2015 in Brazilian journals. Four specialized journals were selected in the areas of Teaching and Education, classified as Qualis A1 and A2. By reading of titles and abstracts of the 803 articles published in that period, 30 publications were chosen to be analyzed. The main bibliometric information of these texts was systematized in table format and the complete documents were placed in a hermeneutical unit of the ATLAS.ti software for further analysis. Based on bibliometric criteria and the complete reading of the texts it was possible to identify: 1) interest of researchers in working for Science Education and teacher training; 2) interest in addressing socio-scientific issues; 3) tendency to implement didactic interventions and case studies; 4) interest in understanding the perceptions of the academic community about science and technology, as well as the difficulties for the implementation of STS activities. It was possible to conclude that in recent years, a set of Brazilian references, which discuss the topic, has been consolidated. Consequently, a particular way of thinking about the CTS approach in the country was generated. However, it was possible to perceive the need to approximate this production with studies conducted in neighboring countries, in order to contribute to the construction of a Latin American perspective of educational, social and techno-scientific progress.References
ABREU, T.B., FERNANDES, J.P., MARTINS, I. Levantamento Sobre a Produção CTS no Brasil no Período de 1980-2008 no Campo de Ensino de Ciências. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.6, n.2, p. 3-32, 2013.
AIKENHEAD, G. Research into STS science education. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 9, n. 1, p. 1-21, 2009.
ARAÚJO, A. B.; SILVA, M. A. Ciência, Tecnologia e Sociedade; Trabalho e Educação: possibilidades de integração no currículo da Educação Profissional e Tecnológica. Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 1, p. 99 -112, 2012.
AULER, D.; BAZZO, W. A. Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Ciência & Educação (Bauru), v.7, n.1, p.1–13,2001.
AULER, D.; DALMOLIN, A. M. T.; FENALTI, V. Abordagem temática: natureza dos temas em Freire e no enfoque CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.2, n.1, p.67-84,2009.
AULER, D.; DELIZOICOV, D. Educação CTS: Articulação entre pressupostos do educador Paulo Freire e referenciais ligados ao movimento CTS. In: LÓPES, A. B.; PEINADO, V-B.; LÓPES, M. J.; RUZ, M. T. P. (Org.). Las Relaciones CTS en la Educación Científica. Málaga: Editora da Universidade de Málaga, v. Único, p. 01-07, 2006.
AZEVEDO, R. et al. Questões sociocientíficas com enfoque CTS na formação de professores de Ciências: perspectiva de complementaridade. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 9, n. 18, p. 84-98, jun. 2013.
BETTENCOURT, C.; ALBERGARIA-ALMEIDA, P.; VELHO, J. L. Implementação de Estratégias Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS): perceções de professores de biologia. Investigações em Ensino de Ciências, v. 19, n. 2, p. 243-261, 2014.
BUFFOLO, A.C.C; RODRIGUES, M. A. Agrotóxicos: uma proposta socioambiental reflexiva no ensino de Química sob a perspectiva CTS. Investigações em Ensino de Ciências (Online), v. 20, p. 1-14, 2015.
CAPES, Plataforma Sucupira, disponível em: www.capes.gov.br/avaliacao/plataforma-sucupira. 2017a.
CAPES, Plataforma Sucupira, disponível em: www.sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/index.xhtml. 2017b.
COCENZA, A.; MARTINS, I. Controvérsias Socioambientais no Contexto da Construção de Sentidos Sobre Relações Entre Energia e Ambiente na Escola. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, p. 73-94, 2013.
LÓPEZ CEREZO, J. A. Ciencia, Tecnología y Sociedad: el estado de la cuestión en Europa y Estados Unidos. Revista Iberoamericana de Educación, v. 18, p. 41–68, 1998.
MARTÍNEZ ÁLVAREZ, F. El Movimiento de Estudios Ciencia- Tecnología- Sociedad: su origen y tradiciones fundamentales. Humanidades Médicas, v. 4, n. 1, p. 0–0, 2004.
MARTÍNEZ PÉREZ, L.F. Cuestiones sociocientíficas en la formación de profesores de ciencias: aportes y desafíos. Revista de la Facultad de Ciencia y Tecnología, n. 36, p. 77-94, 2014.
MARTÍNEZ PÉREZ, L.F. Questões sociocientíficas na prática docente Ideologia, autonomia e formação de professores. São Paulo: Editora Unesp, 2012.
MATTOS, C. R.; VILLANI, A. Apresentação: Environmental Discourses in Science Education: contributions to democracy, citizenship and social justice. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 2, 2014.
MENDES, M. R. M.; SANTOS, W. L. P. dos. Argumentação em discussões sociocientíficas. Investigações em Ensino de Ciências (Online), v. 18, p. 621-643, 2013.
MEMBIELA, P. Una Revisión del Movimiento Educativo Ciencia-Tecnología-Sociedad. Enseñanza de las Ciencias, Investigación y Experiencias Didácticas., v. 15, n. 1, p. 51–57, 1997.
MUHR, T. ATLAS/ti – A Prototype for the Support of Text Interpretation. Qualitative Sociology, v. 14, n. 4, 1991.
PEDRETTI, E. G.; BENCZE, L.; HEWITT, J.; ROMKEY, L.; JIVRAJ, A. Promoting Issues-based STSE Perspectives in Science Teacher Education: Problems of Identity and Ideology. Science and Education, v. 17, n. 8/9, p. 941-960, 2006.
QUINTERO CANO, C. A. Enfoque Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS): perspectivas educativas para Colombia. Zona Próxima, n. 12, p. 222–239, 2010.
REES, C. Developing Awareness of Connections Between Science, Technology and the Environment through Participation in a Game-Like Approach to Curriculum, Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 2, p. 147-157, 2014.
RIBEIRO, T.; GENOVESE, L. O emergir da perspectiva de Ensino por Pesquisa de Núcleos Integrados no contexto da implementação de uma proposta CTSA no Ensino Médio. Ciência & Educação, v. 21, p. 1-29, 2015.
ROSO, C; SANTOS, R; ROSA, S; AULER, D. Currículo Temático fundamentado em Freire-CTS: Engajamento de professores de Física em formação inicial. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências (Online), v. 17, p. 372-389, 2015.
SANTANA, T. A.; BASTOS, A.P.S.; TEIXEIRA, P.M.M. Nossa alimentação: Análise de uma sequência didática estruturada segundo referenciais do Movimento CTS. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 15, p. 105-122, 2015.
SANTOS, L.; SILVA, R. M. G.; PEDROSA, M. A. Formação em Educação para o Desenvolvimento Sustentável: um estudo com professores de Ciências da Natureza. Revista brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 15, p. 357-386, 2015.
SANTOS, W. L. P. Educação Científica Humanística em uma perspectiva Freireana: resgatando a função do ensino de CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 1, n. 1, p. 109-131, 2008.
SANTOS, W. L. P. Educação CTS e cidadania: confluências e diferenças. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 9, n. 17, p. 49-62, dez. 2012.
SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência - Tecnologia - Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, p. 1–23, 2002.
STRIEDER, R.B. Abordagem CTS na Educação Científica no Brasil: sentidos e perspectivas. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências). Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.